Hjem
Din placering: Hjem > sygdomme > Tekst

Vægttab på en effektiv og sund måde

 
vægttab overvægt vægt slankekur fedme kost motion fedme

Nogle mennesker tager lettere på end andre. Hvis man har problemer med vægten , er det meget sandsynligt, at ens arveanlæg, eller måske forhold under fostertilværelsen er skyld i, at man let tager på. Man kan ikke lave om på sine arveanlæg, men man kan påvirke de faktorer i livsstilen, som aktiverer fedme-generne. Det betyder, at man skal leve lidt sundere end mange af sine slanke venner. Der er i princippet fire steder, man skal sætte ind:

  • Kostsammensætningen skal ændres

  • De kalorieholdige drikkevarer skal skiftes ud med vand

  • Måltidsmønsteret skal strammes op

  • Man skal røre sig mere i hverdagen

Overvægt skyldes flere ting

Vi har i dag tilstrækkelig viden til at være sikre på, at overvægt primært skyldes:

  • for højt fedtindhold i kosten

  • for få af de fiberrige madvarer, som grove grønsager, frugt og fuldkorn

  • for mange sukkerholdige drikkevarer

  • et uhensigtsmæssigt måltidsmønster med få store måltider

  • for store portioner

  • for stort alkoholforbrug

  • mangel på fysisk aktivitet.

Al fedt tæller lige meget

Hvis man ikke er sulten om morgenen, hvad er så mere nærliggende end at springe morgenmaden over og spare de kalorier? En del overvægtige personer forsøger at sulte sig langt op af dagen for at tabe sig. Det virker imidlertid som en boomerang på slanke-bestræbelserne.

Når sulten melder sig i løbet af formiddagen, fristes man let til at spise de forkerte dårligt mættende ting - ofte kaloriebomber som wienerbrød, kager eller slik. Eller også opbygger man efterhånden en sult, som kræver indtagelse af flere kalorier for at stille sulten indtil frokosten, end hvis man havde spist morgenmad. En række undersøgelser har vist, at overvægtige personer oftere springer morgenmåltidet over end slanke personer. Undersøgelserne viser også, at det går overvægtige dårligere på en slankekur, hvor der ikke spises morgenmad. En god mæthedsfølelse om formiddagen er det bedste værn mod uforudsete fristelser.

Morgenmadsforslag

  • Grov müsli med minimælk

  • Ylette eller letyoghurt med fiberdrys

  • Havre- eller risengrød

  • En rugbrødsklapsammen med mager ost.

Mere fysisk aktivitet - lidt har også ret

Hvis man ikke har dyrket motion i årevis, skal man ikke styrte ud og løbe fem kilometer. Det skal bygges langsomt op. Man bør derfor starte moderat. Selv mindre gå-ture eller anden moderat bevægelse kan have en gavnlig effekt, hvis man gør det dagligt. Gør motion til en del af hverdagen, ved for eksempel at tage trappen i stedet for elevatoren eller cykle på arbejde. Personer med tilbøjelighed til overvægt skal gerne helt op på 45-60 minutters daglig motion for at det effektivt holder vægten nede. Man kan sagtens røre sig på en rar måde. Der er mange alternativer til at løbetræne eller svede i et fitness-studio, hvis man ikke lige synes det er noget.

  • Pak oftere en madpakke og spadser et rart sted hen og spis den. I parken, til skoven, til havet eller en bænk, et rart sted du kender.

  • Brug altid trapperne i stedet for elevatoren. Tænk på, at hvert eneste trin hjælper dig.

  • Hop af bussen ét stoppested før du plejer, og gå det sidste stykke. Så får du også set noget mere.

  • Brug reklamepauserne eller pauserne mellem udsendelserne i tv til at komme op af stolen.

  • Gå uden for og få lidt frisk luft i stedet for at blive hængende.
    mere>>Bruger anmeldelser
    Kommentarer