Hjem
Din placering: Hjem > sygdomme > Tekst

Positive tanker hjælper på gigtsmerter

 
gigt gigtsmerte slidgigt

Slidgigt gør ondt. Men smerterne får ikke lov til at overskygge alt hos Grethe. Hun fokuserer på det, hun kan, i stedet for det hun ikke kan.

53-årige Grethe fra Aabenraa har slidgigt i det meste af kroppen. Tommelfingre, knæ, skuldre og ankel er ramt. Hun har været igennem operationer i skuldre og tommelfingre og regner med, at knæet også skal opereres på et tidspunkt.

Første gang, hun fik diagnosen slidgigt, var, da hun i forbindelse med en knæoperation efter et fald ikke kunne bruge de almindelige krykker, men måtte have specielle ergonomiske. Beskeden fra lægen var, at hun havde slidgigt i tommelfingrene – og det måtte hun lære at leve med.

Senere kom der gigt i skuldrene, som hun er opereret for, i det ene knæ, og nu er det også begyndet at værke i anklen. Og hun er for nylig opereret i den ene tommelfinger, fordi smerterne blev for voldsomme, fortæller Grethe. Operationerne har hjulpet, men ikke gjort hende smertefri.

Undgår helst medicin

Grethe har fået medicin mod gigtsmerterne, men uden den store virkning, siger hun. Og i dag undgår hun så vidt muligt at tage noget.

Kun hvis smerterne bliver alt for voldsomme, tager hun en Relifex og kombinerer eventuelt med et par Panodil. Relifex hører til gruppen af NSAID-medicin, der virker smertestillende, febernedsættende og antiinflammatorisk, det vil sige dæmpende på betændelseslignende symptomer i muskler, led eller bindevæv.

Til gengæld har hun fundet andre metoder til at gøre smerterne udholdelige på. Hun fik bevilget et forløb på en smerteklinik, hvor hun kunne vælge forskellige behandlingsmetoder. Hendes valg var et forløb hos en psykolog, en fysioterapeut og en akupunktør. Og hun er fuld af lovord for alle tre forløb.

Hos psykologen gennemgik hun et kursus i mindfulness, hvor hun lærte at ”forstå sin smerte”. Fysioterapeuten tapede hendes knæ og ankler et stykke tid for at stive dem af. Og akupunktøren holder smerterne nede med sine nåle.

Mindfulness

Mindfulness er en form for meditation. Kort fortalt går mindfulness ud på at være til stede i nuet uden at bruge energi på endeløse og nyttesløse tanker om smerterne, og hvad de forhindrer en i at gøre. Ved at acceptere sine smerter i stedet for at tænke på at fjerne dem eller ændre dem, mister de deres magt over en. Mindfulness betyder altså ikke, at smerterne forsvinder, men ved at man ikke kæmper for at undgå dem, får man et nyt forhold til dem, og de har ikke længere magten over ens sind.

Især kurset i mindfulness er anbefalelsesværdigt, siger Grethe. Med de teknikker, hun har lært der, styrer tankerne om smerterne ikke hende - hun har fået sat dem på plads - og derved får hun meget lettere ved at leve et aktivt liv. For det er vigtigt, selvom det gør ondt ind imellem.

Hun svømmer flere gange om ugen og cykler også en del. Især svømning har hun gode erfaringer med. Det gør ikke så ondt at bruge leddene, når kroppen er vægtløs i vandet.

Tape-behandlingen hos fysioterapeuten havde hun ikke store forventninger til. Hun havde ganske enkelt svært ved at se, hvad det skulle hjælpe. Men hun erkendte hurtigt, at både ankel og knæ fik det bedre, og i dag bruger hun en bandage, der gør noget af det samme som tapen. Tapebehandlingen går ud på, at der lægges en støttende tape omkring det syge led.

Det er helt bevidst, at Grethe holder sit medicinforbrug på et absolut minimum. De mange operationer, hun har været igennem med sit knuste knæ, gjorde hende i en periode nærmest afhængig af morfin. Og en sådan afhængighed vil hun ikke opleve igen.

- I dag er jeg ikke afhængig af andet end akupunktur, siger hun. Hun får en behandling cirka en gang om måneden, og den kan holde smerterne på et tåleligt niveau.

Hun lægger stor vægt på at holde sig aktiv. Inden hun blev ramt af gigt, dykkede hun, løb orienteringsløb, gik på jagt – alt sammen ting, hun ikke kan længere. Men så har hun sat noget andet i stedet. Blandt andet svømningen to-tre gange om ugen.

Men hun prøver også gerne sine grænser af.

For et par år siden tog hun kajakkort. Det gjorde godt nok ondt at bruge hænderne, men hun gennemførte.

- I dag har jeg måttet opgive at sejle kajak. Men jeg har da beviset på, at jeg kan, siger hun.

Tænk positivt

Hun tror ikke, at hendes gigt bliver bedre – tvært imod. Men det skal ikke knække hende.

- Jeg forsøger at bevare de positive tanker, så alt ikke bliver sort, og sygdommen kommer til at overskygge alt andet. Hvis man gør noget, der gør noget godt for en selv, skubber man smerterne væk. Det gælder om at fokusere på det, man kan og ikke det, man ikke kan.

Det råd er det vigtigste at give videre til andre, der får slidgigt, synes hun.

Grethe har et fleksjob som hun fik tilkendt i forbindelse med, at hun knuste knæet.

Redaktionen er bekendt med case-personens fulde navn.

    Forrige: Hvad er gigt?
    mere>>Bruger anmeldelser
    Kommentarer