Hjem
Din placering: Hjem > sygdomme > Tekst

Flavonoider - de nye vegetabilske antioxidanter

 
flavonoider antioxidanter vegetabilske antioxidanter plantepigmenter smagsstoffer polyphenoler vitamin P frugt citrusfrugt rødvin grøn te kolesterol cholesterol low-density-lipoprotein high-density-lipoprotein frie radikaler knogleskørhed kræft hjerte-kar

Flavonoider er en gruppe naturstoffer, der hovedsageligt findes i vegetabilske fødevarer. De menes at kunne beskytte mod sygdomme som for eksempel kræft og hjerte-kar sygdomme. Størstedelen af flavonoiderne er plantepigmenter, og giver frugt og grønt deres velkendte farver. De gør den røde grapefrugt rød og farver citronen gul. Andre flavonoider er smagsstoffer og giver enten en skarp eller en bitter smag i vores fødevarer. 

Hvor findes flavonoider? 

Flavonoider tilhører en gruppe af de såkaldte polyphenoler, som har fået deres navn på baggrund af deres kemiske struktur. Oprindeligt kaldte man flavonoiderne for vitamin P, men på grund af deres kemiske forskellighed, kan de ikke karakteriseres som et enkelt vitamin. Der findes i naturen mere end 4000 forskellige flavonoider, og de findes både i træer, frugt og grøntsager. Blandt andet findes de i frugtkødet og skallen af citrusfrugter, æbler, abrikoser og kirsebær. Desuden er der flavonoider i de fleste bær, vi kender. Grønsager som grønne peberfrugter, tomater, løg, broccoli, grønkål, spinat, bladselleri og aubergine indeholder også flavonoider. Sojabønner samt planter som tjørn, ginkgo, røllike og marietidsel har rigelig mængder af disse naturstoffer. 

Rødvin og grøn te er godt

Israelske undersøgelser, hvor personer har indtaget to glas rød- eller hvidvin dagligt, har vist, at rødvin indeholder betydelig flere flavonoider end hvidvin. Grøn te, som vi kender fra asiatiske butikker, er også en rig kilde på flavonoider. Sort te, som udgør størstedelen af den te, vi drikker herhjemme, har derimod kun et fåtal af flavonoider i sig. Det er især disse flavonoider i rødvin og grøn te, som har været grundigt undersøgt. Man har ikke kunnet forstå, hvorfor franskmænd og japanere ikke havde nær så mange hjerte-kar sygdomme, som det var tilfældet i andre vestlige lande, før man fandt ud af den gavnlige virkning af rødvinen og den grønne te. Det har vist sig, at flavonoiderne sænker mængden af det skadelige kolesterol, som findes i low-density lipoprotein (LDL) , mens det øger mængden af det gavnlige kolesterol, som findes i high-density lipoprotein (HDL) . Dette fører til en mindsket risiko for åreforkalkning. 

Flavonoider menes at have andre sundhedsfremmende virkninger. Blandt andet en antioxiderende virkning . Det vil sige, at flavonoider formodentlig kan beskytte kroppens celler mod skade fra frie radikaler . Samtidig har det vist sig, at visse flavonoider kan beskytte kroppens celler mod kræft. Laboratorieforsøg foretaget af finske, amerikanske, japanske og kinesiske forskere har vist, at disse naturstoffer hæmmer vækst og celledeling af kræftceller. 

Sojabønner indeholder desuden en type flavonoider, de såkaldte isoflavonoider, som har en østrogenlignende virkning. Isoflavonoider er med til at mindske risikoen for bryst- og prostatakræft. Kvinder i overgangsalderen, der netop har en nedsat mængde af hormonet østrogen i kroppen, kan muligvis nedsætte deres risiko for at få knogleskørhed ( osteoporose ) ved at spise mange sojaprodukter (dog ikke sojaolie). 

Det kan virke oplagt at forsøge at dække sine behov for flavonoider ved at tage en tablet. Men den største mængde af forskellige flavonoider, får man ved at spise rige mængder frugt, grønsager, te og eventuelt sojaprodukter.

    mere>>Bruger anmeldelser
    Kommentarer